Klagebehandling

Klagenemnda for naturskadesaker behandler klager som omhandler:

  • definisjonen av begrepet naturulykke
  • betingelsene for å redusere erstatningen
  • erstatningsreduksjonens størrelse
  • spørsmål om skaden har skjedd innenfor eller utenfor 5 dekar

Andre klager enn de som er nevnt over, må rettes til forsikringsselskapets eget klageorgan eller til Finansklagenemnda.

Fristen for å bringe saken inn for klagenenmnda er seks måneder etter at skadelidte har mottatt selskapets avgjørelse, jfr. naturskadeforsikringslovens § 2 og forsikringsavtalelovens § 8 - 5.

Forsikringsselskapet har de samme rettigheter til å forelegge saken for klagenemnda som det den skadelidte har.

Ved klage fra skadelidte er det forsikringsselskapet som er den berørte part, ikke Norsk Naturskadepool. Selskapet må derfor selv besvare henvendelser fra klagenemnda.

Det er viktig at saken er godt forberedt fra selskapets side før den forelegges klagenemnda. Av hensyn til den skadelidte er det også viktig at selskapet besvarer henvendelser fra klagenemnda så raskt som mulig.

Det må gis en fullstendig begrunnelse for hvorfor erstatningen er nedsatt eller nektet. Alle anførsler og påstander fra skadelidte og/eller klagenemnda må besvares.

Dersom det er subsidiære avkortningspåstander, skal disse gis sammen med hovedbegrunnelsen (primærpåstanden). Alle påstander og begrunnelser skal tas med i den første innstillingen til klagenemnda.

Momentliste i innstillingen til klagenemnda:

  • skadens inntreden, hendelsesforløpet
  • skadens omfang
  • alle relevante opplysninger
  • hvorfor nedsatt erstatning/nektelse
  • besvare kundens/skadelidtes/sikredes argumenter/anførsler
  • besvare fremsatte påstander
  • subsidiære anførsler
  • foto/takst/annen dokumentasjon
  • vedlegge eller vise til andre relevante saker som tidligere er behandlet i klagenemnda

Klagenemnda vil alltid kreve svar på de etterfølgende spørsmål. Disse må derfor alltid kommenteres i første brev til nemnda:

  • den skadelidtes forutsetninger for å innse hvilke krav som må stilles
  • hans mulighet for utbedring av mangelen, herunder økonomisk evne og forholdene ellers
  • om den skadelidte er mer enn lite å legge til last

Naturskadeforsikringslovens § 2 første ledd fastslår at "Klagenemndas vedtak kan ikke påklages." Dette innebærer imidlertid ikke noen begrensning i skadelidtes rett til å bringe saken inn for de alminnelige domstoler ettersom "påklage" i denne sammenheng kun handler om den administrative klageadgang innen det forvaltningsorgan som har truffet vedtaket, jfr. for øvrig naturskadeerstatningslovens § 20.

Mange ankesaker kan unngås ved en grundig saksbehandling hvor skadelidte får en god og uttømmende begrunnelse for hvorfor skaden ikke blir erstattet fullt ut (eller nektet).

Ved henvisning til ankesaker, må det påses at saken er relevant i forhold til den konkrete skadesaken som behandles.

Mange av avgjørelsene som det vises til i denne Skadehåndboken, er gamle. Det betyr at de ikke nødvendigvis er "riktige" i forhold til dagens lovverk. Generelt har avkortningsnivået blitt mildere med årene. Legg også merke til at avgjørelser fra før 1994 kan være basert på en objektiv avkortningsvurdering. I dag skal det kun foretas avkortning på subjektivt grunnlag - se Avkorting - det vil si at skadelidte må være mer enn lite å bebreide for skadens inntreden eller omfang. 

Avgjørelser fra klagenemnda er fra 2009 publisert på Lovdata (betalingssider som krever innlogging).